WERKPLEZIER: #WEDOENHETSAMEN

‘Samen zorgen voor kwaliteit van leven’ lukt het beste als je plezier in je werk hebt. Dan ben je mentaal fitter, voel je je vitaler en ben je productiever. En dat heeft weer effect op het samenwerken met collega’s en de kwaliteit van je werk. Daarom vinden we het als St. Antonius belangrijk om te zorgen voor (meer) werkplezier. En dat doen we op verschillende manieren. Met elkaar. #wedoenhetsamen

Van onschatbare waarde

Al onze medewerkers zijn stuk voor stuk onmisbaar. Tijdens de Dag van de Verpleging op 12 mei staan we stil bij één beroepsgroep in het bijzonder: de verpleegkundigen. Om hen in het zonnetje te zetten zijn er online yogalessen, een pubquiz en een lekkere traktatie. Daarnaast vliegt er als blijk van waardering een vliegtuigje over ons ziekenhuis. Maar tegelijkertijd is er vooral ook een belangrijke boodschap: laten zien hoe belangrijk én mooi het verpleegkundig vak is. “Het is heel mooi om er voor iemand te kunnen zijn die dat echt nodig heeft”, aldus Annette van Duijn, verpleegkundige en voorzitter van de Verpleegkundig Adviesraad (VAR). “Uitdagend ook, omdat je continu bezig bent met je afvragen hoe je iemand het beste kunt benaderen en helpen. Je kunt echt iets betekenen.” En die verantwoordelijkheid en het zelf invloed kunnen uitoefenen, geeft een goed gevoel én komt het werkplezier ten goede volgens Van Duijn.

Nieuwe functie: verpleegkundig onderzoeker

Jezelf (blijven) uitdagen en ontwikkelen draagt bij aan het werkplezier. Als St. Antonius zijn we dan ook trots dat de nieuwe functie ‘verpleegkundig onderzoeker’ in najaar 2021 wordt opgenomen in het functiehuis. Het gaat om een functie voor wetenschappelijk opgeleide verpleegkundigen. De focus ligt op het verbinden van wetenschap en praktijk en daarmee het verbeteren van de zorg. Het gaat om een combinatiefunctie, waarin de verpleegkundig onderzoeker 50% van de contracturen aan het bed staat en 50% van de uren aan onderzoek kan besteden.

Kennismakingsapp voor nieuwe medewerkers

Een nieuwe baan is altijd een beetje spannend: een nieuwe organisatie, nieuwe collega’s en nieuwe werkzaamheden. Daarom hebben we voor onze nieuwe medewerkers een kennismakingsapp ontwikkeld: de Starten bij Antonius-app. Met deze app leren nieuwe medewerkers meer over ons ziekenhuis, hun toekomstige collega's en onze werkprocessen en systemen. Hiermee hopen we dat onze nieuwe collega’s zich snel thuis voelen in ons ziekenhuis.

Week van de Waardering

Tijdens de Week van de Waardering hebben we al ons personeel in het zonnetje gezet. Met traktaties, massages, muziek en mooie woorden. De werkdruk is ongekend hoog en tijdens deze week staan we stil bij al het werk dat we met elkaar hebben verzet. Dat mag gezien, gezegd én gevierd worden.

Blijf fit met een goede werk-privé balans

Een goede balans tussen werk en privé is de basis om fit te blijven en met plezier je werk te doen. In het St. Antonius ondersteunen we dit met diverse projecten, zoals innovatief roosteren, waarbij meer regie op eigen rooster, flexibiliteit en maatwerk centraal staan. Ook strategische personeelsplanning, waarbij gekeken wordt naar het op orde houden van de bezetting door de juiste medewerker op de juiste plek in te zetten, vooruit te kijken en tijdig bij te sturen, is hierbij belangrijk. Net als een beleid op hybride werken: (meer) thuiswerken vraagt om een andere ondersteuning.

Een aangename thuiswerkplek

Net als in 2020 werken veel collega’s in 2021 (deels) vanuit huis. Als St. Antonius vinden we het belangrijk om het thuiswerken makkelijker en aangenamer te maken. Zo geven we tips voor het goed inrichten van de thuiswerkplek en is er een faciliteitenregeling beschikbaar voor het inrichten van die thuiswerkplek. Ook is er een thuiswerkvergoeding. Daarnaast denken we mee om het samenwerken met collega’s op afstand zo makkelijk mogelijk te maken en efficiënt online te vergaderen. Dankzij de oefeningen en tips van Antoniusfit, het online platform met filmpjes en blogs over voeding, beweging en ontspanning, blijven we ook fit in het thuiskantoor (en daarbuiten).

Een hartenwens

Op onze locaties in Nieuwegein en Utrecht hangt een wand waarop bezoekers een hartje met persoonlijke boodschap kunnen achterlaten. Voor familie of vrienden die in het ziekenhuis liggen of voor onze hardwerkende medewerkers die altijd een hart onder de riem kunnen gebruiken. Een klein gebaar met grote impact.