WAT GEBEURT ER NOG MEER?

Naast corona gebeurde er in 2020 nog meer in het ziekenhuis. Zo openden we een biobank voor zeldzame longziekten, bestond onze locatie Woerden 40 jaar en verbeterden artsen en medewerkers de zorg van kwaliteit van leven door diverse innovatieve behandelmethoden te ontwikkelen.

Biobank voor zeldzame longziekten geopend

In januari 2020 wordt in ons ziekenhuis in Nieuwegein de Biobank ILD geopend. In deze biobank ligt biologisch materiaal opgeslagen van patiënten met interstitiële longziekten (ILD). Dit materiaal is van onschatbare waarde voor wetenschappelijk onderzoek van het ILD Expertisecentrum.

Zorgtraject prostaatkanker St. Antonius wordt landelijke richtlijn

Sinds 2018 krijgen patiënten met een verdenking op prostaatkanker in het St. Antonius al niet meer standaard de pijnlijke en vaak onnodige weefselprik. In januari 2020 werd deze patiëntvriendelijke behandelwijze ingevoerd als landelijke richtlijn voor ziekenhuizen. De richtlijn schrijft voor dat mannen, bij wie na een bloedtest prostaatkanker wordt vermoed, eerst een MRI-scan krijgen in plaats van meteen een biopt.

Ontsnappen aan het ziek zijn in een virtuele wereld

Rondkijken in de Schotse natuur of een ontspanningsoefening doen. Patiënten van het St. Antonius kunnen op verschillende afdelingen gebruikmaken van VR-brillen. “Zodra patiënten de bril opzetten, wanen ze zich even in een andere wereld. Het biedt afleiding en geeft ontspanning”, aldus Elke van Beek, namens het St. Antonius Kankercentrum, waar begin 2020 is gestart met de inzet van virtual reality-brillen.

Locatie Woerden bestaat 40 jaar

Op 28 februari 1980 werden de eerste patiënten ontvangen in het toen nieuwe Zuwe Hofpoort Ziekenhuis in Woerden. In vrachtwagens kwamen de bedden mét patiënten uit het oude ziekenhuis aan de Utrechtsestraatweg. Medewerkster Marjon Steenaart was erbij: “Het was mooi om dat als leerling-verpleegkundige mee te maken. Die mooie, lichte kamers, alles nieuw.”

Snel en veilig onderzoek aan dunne darm dankzij PowerSpiral

In maart 2020 wordt in het MDL-centrum van het St. Antonius de eerste patiënt in Nederland aan zijn dunne darm onderzocht met behulp van de eerste gemotoriseerde flexibele endoscoop: de PowerSpiral. Gebruik van deze nieuwe endoscoop biedt verschillende voordelen voor de patiënt. Zo duurt het onderzoek met de PowerSpiral korter dan een reguliere endoscopische ingreep. Bovendien is de ingreep veiliger, omdat het risico op complicaties kleiner is.

St. Antonius gecertificeerd voor informatiebeveiliging en gegevensbescherming

Als ziekenhuis vinden we het belangrijk dat onze patiënten erop kunnen vertrouwen dat hun gegevens bij ons veilig en in goede handen zijn. We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat onze werkprocessen veilig zijn en dat alle informatie en gegevens waar we in ons ziekenhuis mee werken veilig en op de juiste manier beschermd zijn. In 2020 worden we hiervoor gecertificeerd door KIWA, een externe en onafhankelijke partij.

St. Antonius repareert bij eerste patiënten ‘vergeten’ hartklep

Een primeur voor het St. Antonius Hartcentrum. Daar worden in juli 2020 de eerste twee patiënten in de Benelux via de lies geopereerd aan een lekkende tricuspidalisklep. Deze hartklep wordt door artsen ook wel de ‘vergeten klep’ genoemd, omdat er weinig tot geen behandelingen zijn voor patiënten bij wie de klep niet goed werkt.

Bevallingen Geboortezorg definitief naar locatie Utrecht

In 2018 besloot het St. Antonius Ziekenhuis om de bevallingen tijdelijk op locatie Utrecht te concentreren. Belangrijkste reden hiervoor was om veilige geboortezorg te kunnen blijven waarborgen, ondanks het toen heersende personeelstekort. Na goed onderzoek is in 2020 besloten om alle acute geboortezorg definitief in Utrecht te concentreren.

Ondersteuning aan kinderen van ouders met kanker

Om kinderen van ouders met kanker te ondersteunen, ontwikkelt Stichting Buddyhuis in samenwerking met het St. Antonius Kankercentrum drie initiatieven: de buddybeer, de chemo aftelkalender en een animatie. De middelen kunnen kinderen helpen om het ziekteproces van hun ouders beter te begrijpen.

Meer dan 100.000 patiënten gebruiken Mijn Antonius

Steeds meer patiënten gebruiken ons digitale patiëntportaal Mijn Antonius om hun eigen zorg te regelen. Begin oktober 2020 maken meer dan 100.000 patiënten al gebruik van Mijn Antonius, dat ook via de mobiel beschikbaar is.