DUURZAAMHEID

Net als andere zorginstellingen en bedrijven wil ook het St. Antonius Ziekenhuis een bijdrage leveren aan een gezond leven en een gezonde maatschappij. Duurzaamheid is dan ook een belangrijk thema binnen ons ziekenhuis.

Doelstelling

Wij realiseren aantoonbaar voortgang in het verminderen van de foot print van het ziekenhuis, binnen de door de organisatie beïnvloedbare gebieden. We zetten daarmee duurzaamheid binnen het hele ziekenhuis op de kaart en verhogen de betrokkenheid op het thema.

Green deal

In 2018 ondertekenden het St. Antonius, de gemeente Utrecht en het milieuplatform Zorgsector de samenwerkingsovereenkomst ‘Nederland op weg naar een duurzame zorg’. De overeenkomst sluit aan bij de Green Deal-aanpak van de Rijksoverheid. Green Deals zijn afspraken tussen de Rijksoverheid en andere partijen, zoals bedrijven, maatschappelijke organisaties en andere overheden. De Green Deal helpt om duurzame plannen uit te voeren, bijvoorbeeld voor energie, klimaat, water, grondstoffen, biodiversiteit, mobiliteit, biobased economy, bouw en voedsel.

Initiatieven

In 2020 worden in ons ziekenhuis meerdere duurzaamheidsinitiatieven genomen die aansluiten bij de Green Deal.

De Groene OK

Hoe maken we ons operatiecomplex duurzamer? Die vraag staat begin 2020 centraal tijdens de bijeenkomst ‘De Groene OK’. De gezondheidszorg neemt een groot deel van de CO2-uitstoot voor haar rekening. Geschat wordt dat de gezondheidszorg als keten verantwoordelijk is voor 5 tot 10 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. En ziekenhuizen nemen het grootste deel van deze uitstoot voor hun rekening. Zo produceert het St. Antonius jaarlijks 1,5 miljoen kilo afval, waarvan 40% door de OK.

Tijdens de bijeenkomst denken we met elkaar na over hoe we de operatieafdeling duurzamer kunnen maken. "We zijn ervan overtuigd dat het op onze OK anders en efficiënter kan. We moeten op zoek naar maatregelen die echt effectief zijn om de OK te verduurzamen. "Het verbaast ons bijvoorbeeld dat alle OK-pakken apart in plastic zijn verpakt”, aldus anesthesioloog Heleen Blussé van Oud-Alblas en traumachirurg Marike Kokke. Zij hebben het initiatief genomen tot het organiseren van de bijeenkomst.

De bijeenkomst ‘De Groene OK’ is een succes; ruim 90 collega’s komen bij elkaar.

Duurzaam inkoopbeleid

Een ander initiatief in 2020 staat in het teken van duurzaam inkopen. Het is de afdeling Medische Microbiologie en Immunologie een doorn in het oog dat sommige leveranciers hun producten verpakt in een overdaad aan materiaal in het ziekenhuis afleveren. Met de afdeling Inkoop wordt daarom afgesproken dat er foto’s worden genomen van verpakkingen die duurzamer kunnen. De afdeling Inkoop gaat vervolgens in gesprek met de leverancier over verbeteringen.

Andere duurzaamheidsprojecten die we in 2020 hebben uitgevoerd:

• Het vervangen van tl-verlichting door ledverlichting op verschillende locaties, waaronder de parkeergarages.
  • In ons ziekenhuis in Nieuwegein wordt bij vervanging van materiaal en apparatuur gekozen voor duurzamere oplossingen, zoals het vervangen van de elektramotoren van de luchtbehandelingskasten door energiezuinige elektramotoren en het isoleren van leidingwerk en appendages.

CO₂-uitstoot

Wat betreft elektriciteit hebben we in 2020 100% hernieuwbare energie uit windenergie ingekocht. Het gaat hierbij om 26.397.800 kWh. In 2018 en 2019 zijn zonnepanelen geplaatst op de daken van onze locaties in Nieuwegein en Utrecht. De zonnepanelen op locatie Nieuwegein hebben in 2020 847.780 kWh opgeleverd, waarmee we 471 ton CO₂-uitstoot hebben voorkomen. De zonnepanelen op locatie Utrecht leveren 404.592 kWh op, waarmee 224 ton CO₂-uitstoot is voorkomen.