ONDERZOEK

Een groot deel van onderzoek in het St. Antonius Ziekenhuis doen we naar onze speerpunten hart- en vaatziekten, longziekten en kanker. Daarnaast verrichten we onderzoek naar ‘kwetsbare ouderen’ en werken we volgens de principes van value-based healthcare. Wetenschappelijk onderzoek in het St. Antonius Ziekenhuis wordt (mede) mogelijk gemaakt door het St. Antonius Onderzoeksfonds. We zijn het Onderzoeksfonds hier heel erkentelijk voor.

Belangrijke bijdrage aan corona-onderzoek

Over de hele wereld wordt volop gezocht naar een behandeling tegen het coronavirus. Ook het St. Antonius Ziekenhuis levert in 2020 een belangrijke bijdrage aan deze zoektocht. In het ziekenhuis wordt een speciale Taskforce Covid Research opgericht, dat zich bezighoudt met maar liefst 25 verschillende onderzoeken.

Onderzoek naar effect BCG-vaccin tegen gevolgen Covid-19 bij kwetsbare ouderen

In 2020 loopt een grote studie in 22 ziekenhuizen, waaronder alle UMC’s én de Santeon topklinische ziekenhuizen. De studie onderzoekt of het vaccin tegen tuberculose (het BCG-vaccin) bescherming biedt tegen de gevolgen van een infectie met het coronavirus bij kwetsbare ouderen. St. Antonius is een van de deelnemende ziekenhuizen aan deze studie.

Minder pijn tijdens mini-maze door nieuwe ontdekking hartchirurgen

Een veranderde druk in de borstholte tijdens een kijkoperatie om de hartritmestoornis boezemfibrilleren te corrigeren, blijkt tot minder pijn te leiden. Hartchirurgen van het St. Antonius Ziekenhuis kwamen tot deze ontdekking.

Onderzoek om kans op beroerte bij hartritmestoornis te verkleinen

Patiënten met boezemfibrilleren die geen bloedverdunners kunnen gebruiken, hebben een hoog risico op beroertes. Sluiting van het linker hartoor, een uitstulping van de linkerboezem, kan dit risico verminderen en de levenskwaliteit van deze patiënten verbeteren. Onder leiding van het St. Antonius zijn 14 Nederlandse ziekenhuizen in 2020 met een patiëntonderzoek gestart om de effectiviteit van deze ingreep aan te tonen.

Aanpassing medicatie na aortaklepvervanging voorkomt ernstige bloedingen

Wie via een katheter een nieuwe aortaklep geïmplanteerd krijgt, een TAVI-procedure, en al een bloedverdunner gebruikt voor boezemfibrilleren, kan het antistollingsmedicijn Clopidogrel beter laten staan. Extra verdunning van het bloed vergroot bij deze patiënten namelijk de kans op ernstige bloedingen. Dat stellen arts-onderzoekers van het St. Antonius. Ze publiceerden hun bevindingen in juli 2020 in het internationale wetenschappelijke tijdschrift de New England Journal of Medicine.

Onderzoek naar Barret slokdarm

In het St. Antonius Ziekenhuis is in 2020 onderzoek gedaan bij patiënten met een Barrett slokdarm bij wie endoscopische radiofrequente ablatie therapie (RFA) geen effect heeft. Het onderzoek beantwoordt de vraag hoe vaak het voorkomt dat endoscopische RFA niet werkt bij patiënten met een Barrett slokdarm.

Doorbraak in de behandeling van Pulmonale Alveolaire Proteïnose (PAP)

Promoties, wetenschappelijke artikelen en studies

In 2020 promoveren 5 onderzoekers op onderzoek dat binnen het St. Antonius Ziekenhuis is verricht. Daarnaast worden er 469 artikelen gepubliceerd met inbreng vanuit ons ziekenhuis en 234 studies/onderzoeken goedgekeurd.

Cardioloog Marco Post hoogleraar Pulmonary Vascular Disease

Op 1 juni 2020 wordt Marco Post benoemd tot hoogleraar Pulmonary Vascular Disease bij de Faculteit Geneeskunde van de Universiteit Utrecht. Post is als cardioloog aangesloten bij zowel het St. Antonius Hartcentrum als de divisie Hart & Longen van het UMC Utrecht. Zijn leerstoel is erop gericht om pulmonale vaatziekten (hoge bloeddruk in de longvaten) eerder op te sporen. Beide ziekenhuizen werken nauw met elkaar samen bij de behandeling van pulmonale vaatziekten.

Hjalmar van Santvoort hoogleraar pancreasaandoeningen

Hjalmar van Santvoort wordt op 1 augustus 2020 benoemd tot hoogleraar Chirurgie, leerstoel Pancreasaandoeningen aan de Universiteit Utrecht. Van Santvoort is Hepato-Pancreato-Biliair (HPB)-chirurg en is werkzaam in het St. Antonius Ziekenhuis en het UMC Utrecht. Hij zet zich al jaren in om de zorg te verbeteren voor patiënten met aandoeningen van de alvleesklier (pancreas).

Cardioloog Jur ten Berg hoogleraar Antitrombotische Therapie bij Cardiale Katheter Interventie

Op 1 november 2020 wordt cardioloog Jur ten Berg aangesteld als hoogleraar Antitrombotische Therapie bij Cardiale Katheter Interventie aan de Universiteit van Maastricht. Jur ten Berg is interventiecardioloog. Sinds zijn promotie op orale anticoagulantia rondom dotterprocedures (Nijmegen 2001), is hij geïnteresseerd in arteriële stolling en antitrombotische therapie. Hij heeft ongeveer 450 wetenschappelijke publicaties op zijn naam staan. Volgens Ten Berg kan de antitrombotische therapie bij hartpatienten nog flinke stappen maken door de zorg persoonsgerichter te maken (personalized medicine) door o.a. bedsite genetica toe te passen.